Тестові завдання

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Тема. Контрольна робота з теми «Будова слова»

(тестові завдання)

 ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ

І варіант

► Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один

правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс,

корінь, суфікс, закінчення?

А Провулок, вибірково, легенький;

Б засніжений, налетіти, священний;

В весняний, похмуро, винахід;

Г прибережний, безмежний, обручка.

2. Префікс при- мають усі слова в рядку:

А пр..сісти, пр..звище, пр...подобний;

Б пр..землений, пр..йти, пр..рва;

В пр..красний, пр..мружити, пр..вітати;

Г пр..єднати, пр..лягти, пр..морський.

3. Спільнокореневими є всі слова в рядку:

А ніч, нічний, уночі;

Б сонце, сонця, на сонці;

В проводити, підводний, вода;

Г весна, навесні, весну.

4. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс,

корінь, суфікс, закінчення?

А Прекрасно, сіренький, знання;

Б приміський, підберезник, перекручений;

В веселенький, винахід, надмірний;

Г беззахисний, невинно, розмова.

5. Яка морфема (значуща частина слова) служить для утворення форм одного й

того самого слова?

А Суфікс;                             

Б префікс;

В корінь;                              

Г закінчення.

6. У якому рядку всі слова утворені за допомогою двох префіксів?

А Неперевершений, непримиренний, недійсний;

Б попривозити, позакривати, неподільний;

В позашлюбний, подорожний, непохитний;

Г ненормований, вирішити, знебарвлений.

7. Значущі частини слова, що служать для утворення нових слів, — це:

А префікс і суфікс;                

Б префікс і корінь;

В суфікс і корінь;                  

Г суфікс і закінчення.

8. Префікс с- мають усі слова в рядку:

А ..питати, ..шити, ..фотографувати;

Б ..чесати, ..гуртувати, ..бігати;

В ..пекти, ..трусити, ..кривдити;

Г ..танцювати, ..чистити, ..тримати.

► Завдання 9 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного

рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

9. Визначте, у яких реченнях виділені слова мають префікси:

1 роз-

2 без-

3 зі-

4 з

А А коли випадали погожі безхмарні дні, під сон цем на пагорбках з-під снігу

проступали чорні лисини вологої землі (В. Нестайко).

Б А за річкою, попід кучерявим зеленим лісом, вся гора вкрита розкішними

килимами ярини (М. Коцюбинський).

В Давно зібрали яблука в колгоспному саду, давно зжовкла на пасовиську трава

(О. Донченко).

Г І над усім тим розкинулось погідне блакитне небо, лунає в повітрі весела

пісня жайворонкова (М. Коцюбинський).

Д Шаблю на друга зніс побратим (А. Малишко).



II варіант

► Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один

правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс,

корінь, суфікс, закінчення?

А Сумно, прекрасно, розбитий;

Б беззубка, пролісок, перекручений;

В простенький, вимір, надзвичайний;

Г надбудова, невинно, розклад.

2. За допомогою якої морфеми (значущої частини слова) утворюємо нові форми

слова?

А Кореня;                                                    

Б суфікса;

В префікса;                                                 

Г закінчення.

3. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: корінь, суфікс,

закінчення?

А Радість, розклад, чорнозем;

Б осінній, старанно, зелененький;

В столик, квітковий, молодець;

Г березовий, підземний, м’якенько.

4. Спільнокореневими є всі слова в рядку:

А сонце, сонечком, на сонці;

Б водний, водити, вода;

В читати, читанка, прочитаний;

Г пролісок, проліском, (у) проліску.

5. Укажіть рядок, у всіх словах якого правильно виділені закінчення:

А Коров [а], йду [чи], [сад]ок;

Б дитин [а], люби [ти], сиротлив [ий];

В учениц [я], квасол [я], городин [а];

Г весел [о] сух [ий], поміча [ти].

6. Префікс при- слід писати в усіх словах у рядку:

А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;

Б пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;

В пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;

Г пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.

7. Спільнокореневими є слова в рядку:

А пролісок, проліском, (у) проліску;

Б водний, водити, вода;

В читати, читанка, прочитаний;

Г стежинка, на стежинці, стежинкою.

8. Знайдіть рядок, у якому всі слова мають префікси:

А Безсилий, премудрість, провесінь;

Б бережечок, рябенький, сизуватий;

В надвисокий, тихесенький, боєць;

Г обмеження, грушка, сестриця.

► Завдання 9 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного

рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

9. Визначте, які префікси мають виділені в реченні слова.

1 пре-

2 при-

3 прі-

4 пере-

А Коли вранці дітки приходили в садочок, вони тихенько ставали біля

відчиненого вікна і слухали, як співає соловейко (Б. Сухомлинський).

Б Життя прожити — не поле перейти (Прислів’я).

В Жінка запитала в нього прізвище, він суворо поглянув крізь скло великих

окулярів (3 журналу).

Г Хай би мені серце з превеликої радості надвоє розірвалося, але знала б я, що

була щаслива таким великим щастям, що більшого в житті й бути вже не може

(Б. Лепкий).

Д Предметної розмови, на жаль, не вийшло.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ.

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ

ВАРІАНТ 1

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна

правильна. Виберіть правильну відповідь.

1. Усі подані словосполучення е іменниковими в рядку:

A) доброта перемагає, схожий на батька, хтось із них;

Б) берег річки, осіння прохолода, батьківська хата;

B) розмовляти про справи, один із багатьох, німе запитання;

Г) брат з сестрою, уміння працювати, міцніший за сталь.

2. Односкладним є речення в рядку:

A) Мене сьогодні голуб розбудив (Л. Костенко).

Б) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).

B) Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О.Довженко).

Г) Під вікнами насадила Ганна бузку, любистку, півників та півонії (І. Нечуй-

Левицький).

3. Непоширеним є речення в рядку:

A) Хліб і рушник – одвічні людські символи (В. Скуратівський).

Б) Хмельницький був іншої думки (П. Панч).

B) На південь стікає зоряна імла Чумацького Шляху (М. Стельмах).

Г) Між коморою та будиночком ворота й хвіртка (О.Довженко).

4. Складним є речення в рядку:

А) Над широкими сіножатями, над зеленими ярами встав легесенький туман (І.

Нечуй-Левицький).

Б) В українському фольклорі неопалима купина стала символом невмирущості і

незнищенності нашої землі (3 журналу).

В) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй (Л.

Костенко).

Г) Тепла липнева ніч пролітає садками, посадками, скиртами в полях (О.

Гончар).

5. Спонукальним є речення в рядку:

A) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)

Б) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! (І. Франко)

B) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).

Г) В епоху спорту і синтетики людей велика ряснота (Л. Костенко).

6. Допущено помилку у словосполученні в рядку:

А) поквитатися з насмішником;

Б) ліки для хвороби;

В) покладатися на друзів;

Г) братися за роботу.

Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До

кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

7. Установіть відповідність між словосполучепням і головним словом у ньому.

1) Утомлена мама;       А. Утома;

2) утомлена за день;    Б. мама;

3) утома від роботи.     В. утомлена;

Г. від роботи.

8. Установіть відповідність між словосполученнями, які є синонімічними  1)

Роботу виконано;                       А. Робота виконана;

2) після повернення зі школи;      Б. захмарні вершини;

3) вершини за хмарами.               В. повернувшись зі школи;

Г. викопавши роботу.

9. Установіть відповідність між другорядним членом і реченням із ним.

1) Додаток;        А. А дитя осталось, плаче бідне… (Т. Шевченко)

2) означення;    Б. Пілікає нудно десь гармошка (А. Головко).

3) обставина.    В. Так, ти богиня! (І. Франко)

Г. Праця чоловіка годує, а лінь марнує (Народна творчість).

Прочитайте текст. Виконайте  №10-11 до нього

(1) Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був узірцем

людської працьовитості. (2) Він пройшов крізь віки, він і нині усимволізовує

чистоту почуттів. (3) Хліб-сіль на вишитому рушникові були високою ознакою

гостинності українського, як і інших сусідніх народів. (4) Кожному, хто приходив з

чистими помислами, підносили цю давню слов’янську святиню. (5) Цей звичай

пройшов віки, став доброю традицією в наш час.

(За В. Скуратівським)

10.    Позначте речення, які є простими.

11.    Позначте речення, у яких наявні однорідні присудки.

12.    Висловіть власні міркування з приводу того, що таке людяність (6 -7

речень). Використайте різні типи речень за метою висловлювання: розповідні,

питальні та спонукальні

УКРАЇНСЬКА МОВА. СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ.

СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ

ВАРІАНТ 2

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна

правильна. Виберіть правильну відповідь

1. Усі подані словосполучення с прислівниковими в рядку:

A) хліб і сіль, ближче до людей, далеко від дому;

Б) жити чесно, щедро пригостити, п’ятами накивати;

B) згідно з законом, моторошно від страху, радісно на душі;

Г) повернутися пізно, краще за художника, щиро привітати.

2. Односкладним є речення в рядку:

A) Ніч – мов криниця без дна (М. Рильський).

Б) Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця (В. Сосюра).

B) Жити – добро робити (Народна творчість).

Г) Світло сяйною хвилею хлюпнуло по верхівках дерев, замиготіло, застрибало

по кущах (Є. Гуцало).

3. Непоширеним є речення в рядку:

A) Вже надворі стало світати (І. Нечуй-Левицький).

Б) Велике діло – писані слова! (Л. Костенко).

B) Полюють зайців по-різному (Остап Вишня).

Г) Наша Федора то шиє, то поре (Народна творчість).

4. Складним є речення в рядку:

A) О наші передчасно посивілі матері, із сапкою в руках, із серпом на плечі та

болючою в очах югою (М. Стельмах).

Б) Кожен запорожець приписувався до певного куреня і мав відбувати військову

службу в січовій залозі, у різних командах, роз’їздах (3 журналу).

B) Рушник з давніх-давен символізував не тільки естетичні смаки, він був

своєрідною візиткою, а якщо точніше – обличчям оселі, відтак і господині (В.

Скуратівський).

Г) Закони вод, вітрів, і хмар, і світла відкрились нам у ті далекі дні (В. Сосюра).

5. Спонукальним є речення в рядку:

A) Життя людське коротке, а світ такий чарівний (В. Козаченко).

Б) Що ж воно таке, отой берег дитинства, в чому його притягальна сила, якими

вимірами означити це непересічне поняття (В. Скуратівський).

B) Ой не шуми, луже, зелений байраче (Народна творчість).

Г) Як пощастило дівчинці в сімнадцять! (Л. Костенко)

6. Помилку допущено в словосполученні в рядку:

А) погляд на проблему;

Б) опанувати мову;

В) захворів завдяки недбальству;

Г) згідно з розпорядженням.

У завданнях 7-9 до кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник,

позначений буквою.

7. Установіть відповідність між словосполученням і головним словом у ньому,

1) Приємна розмова з товаришем;            А. Приємно;

2) приємно від розмови з товаришем;      Б. з товаришем;

3) приємно розмовляти з товаришем.      В. розмовляти;

Г. розмова.

8. Установіть відповідність між словосполученням і його синонімічним словом.

1) Небезпечна ситуація;        А. Паркан;

2) казати неправду;                Б. обманювати;

3) огорожа з лози.                   В. небезпека;

Г. тин.

9. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.

1)    Додаток;

2)    обставина;

3)    означення.

A. Дорога й праця – сестри рідні і благовісниці живі (М. Рильський).

Б. Починалось бабине літо (І. Нечуй Левицький).

B. Надворі почало свіжішати (І. Нечуй-Левицький).

Г. Нещастя об’єднує людей (В. Гжицький).

Прочитайте текст. Виконайте завдання 10-11 до нього

(1) Земля дитинства, стежки ранньоїлоності..! (2) Кому не снилися вони в

далеких мандрівках, хто не відчував їхнього поклику, чия чутлива душа пе

прагла повернутися на схилі літ у чарівну казку дитинства. (3) Усе, як сказав

один з філософів, скороминуще в цьому світі. (4) Але чи так уже й все – нам’ять,

якщо вона не полишає людину, не робить її забудькуватою, неодмінно житиме

отим далеким спогадом дитинства. (5) І чим далі людина відпливає роками, тим

більшатиме тяга до нього.

(За В. Скуратівським)

10. Позначте речення, які мають три граматичні основи.

11. Позначте речення , у яких міститься риторичне запитання.

12. Висловіть власні міркування з приводу того, що таке чесність (6 -7 речень).

Використайте різні типи речень за метою висловлювання: розповідні, питальні

та спонукальні.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Тема. Контрольна робота з теми «Лексикологія» (тестові завдання).


Орієнтовні тестові завдання

І варіант

1. Розділ мовознавчої науки, який вивчає словниковий склад мови,

називається

а/ орфоепією; б/ лексикологія;

в/ синтаксисом; г/ орфографією.

2. Синоніми – це слова, які мають

а/ кілька лексичних значень; б/ різні лексичні значення;

в/протилежні лексичні значення; г/ схожі лексичні значення.

3. Позначте рядок, у якому всі слова – синоніми:

а/обрій, небосхил, світанок; б/взірець, зразок, приклад;

в/горіти, палати, підпалювати; г/ добрий, лагідний, гарний.

4. Позначте рядок, у якому правильно наведено антоніми:

а/друг – недруг; б/ багато – небагато;

в/успіх – невдача; г/ гострий – негострий.

5. Позначте словосполучення, у якому допущено лексичну помилку:

а/ відносини між батьками й дітьми; б/варто запам’ятати ;

в/шанувати старших; г/чоловік богатирської сили.

6. Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними:

а/ вода з ключа – журавлиний ключ – ключ від дверей;

б/співає завірюха – співає дівчина – співає сопілка;;

в/вити гніздо – вити на місяць – вити вовком;

г/накреслити коло – знаходитися коло хати – велике коло.

7. Установіть відповідність між антонімами

1) тиша а) сховатися

2) виглянути б) прощатися

3) вітатися в) галас

г) заглянути.

8. Установіть відповідність між синонімами

1) чемний а) витончений

2) брунатний б) коричневий

3) вишуканий в) ввічливий

4) ворожий г)боязкий

Д)хижий

9. Розташуйте й запишіть синонімиверещати, шепотіти, кричати,

говоритив порядку зростання ознак.

10. До кожного лексичного значення багатозначного слова свіжий доберіть

і запишіть антонім:

свіжа газета

свіжий хліб

свіжа сорочка

11. Складіть по два речення з даними слова так, щоб ці слова були

омонімами і запишіть їх.

Край, ніс.

12. Випишіть сполучення слів, у яких є слова з переносним значенням.

Крилатий птах, крилатий вислів, дитина плаче, зима плаче, корінь дерева, корінь

життя, солодкий чай, солодке життя.

ІІ варіант

1. Сукупність усіх слів мови називається

а/лексикою; б/лексикологією;

в/лексичним значенням слова; в/лексикографією.

2. Антоніми – це слова, які мають

а/кілька лексичних значень; б/ різні лексичні значення;

в/протилежні лексичні значення; в/схожі лексичні значення.

3. Слова веселити, розважати, забавляти – це

а/синоніми; б/антоніми;

в/омоніми; г/багатозначні слова.

4. Позначте рядок, у якому всі слова - синоніми:

а/думати, міркувати, висловлювати; б/жвавий, швидкий, рухливий;

в/чемний, ввічливий, шановний; г/швидкий, прудкий, сильний.

5. Позначте словосполучення, в якому допущено лексичну помилку:

а/йти навмання; б/ читати виразно;

в/на слідуючий день; г/ дошкульний вітер.

6. У якому рядку всі слова або словосполучення є омонімічними?

а/Галька – галька – галка;

б/ бити байдики – бити в набат – бити кулаком;

в/палити багаття – палити цигарку – полити квіти;

г/брати речі – брати відповідальність – рідні брати.

7. Установіть відповідність між синонімами

1/ прогрес а/лінгвістика

2/ мовознавство б/ фрагмент

3/ аналіз в/ поступ

4/уривок г/розбір

д/ іспит.

8. Установіть відповідність між антонімами

1/ ворожість а/мовчати

2/ говорити б/дружба

3/ сміливий в/високий

4/активний г/боязливий

д/пасивний.

9. Розташуйте й запишіть синоніми сила-силенна, чимало, пребагато,

багато в порядку зростання ознаки.

10. До кожного лексичного значення багатозначного слова

холоднийдоберіть і запишіть антонім:

холодна страва

холодний день

холодний погляд

11. Складіть по два речення з даними слова так, щоб ці слова були

омонімами і запишіть їх.

Кран, пара.

12. Випишіть сполучення слів, у яких є слова з переносним значенням .

Залізний стілець, залізна воля, срібний дзвіночок, срібний голосок, золоте серце,

золотий перстень, свіжа квітка, свіжа думка.

Немає коментарів:

Дописати коментар