Методи проведення дискусії
АКВАРІУМ
Мета: метод ефективний для
розвитку навичок спілкування в малій групі, вдосконалення вміння дискутувати
та аргументувати свою думку на етапі осмислення нового матеріалу. Може бути
запропонований тільки за умови, що учні вже мають добрі навички групової роботи.
Кількість учнів: добре працює в групах
з 4–5 осіб. У класі може бути 4–6 таких груп.
Необхідний час: від 15 до 40 хвилин.
Обладнання: можуть бути
підготовлені картки із завданнями для груп.
Порядок роботи:
Крок 1. Учитель об’єднує
учнів у групи по 4-6 осіб і пропонує їм ознайомитися із завданнями.
Крок 2. Одна з груп сідає в
центр класу (або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти). Це
необхідно для того, щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню.
Ця група отримує завдання для проведення групової дискусії сформульоване
приблизно таким чином:
– прочитайте завдання вголос;
– обговоріть його в групі;
– за 3-5 хвилин прийдіть до спільного рішення або підсумуйте
дискусію.
Крок 3. Поки діюча група
займає місце в центрі, вчитель знайомить решту класу з завданням і нагадує
правила дискусії у малих групах.
Крок 4. Групі в центрі кола пропонується вголос, протягом 3-5
хвилин обговорити можливі варіанти розв’язання проблемної ситуації. Учні, що
знаходяться у зовнішньому колі слухають, не втручаючись у хід обговорення.
Крок 5. По закінченні відведеного для дискусії часу, група
повертається на свої місця, а вчитель ставить до класу запитання:
– чи
погоджуєтесь ви з думкою групи?
– чи була ця думка достатньо аргументованою,
доведеною?
– який з аргументів ви вважаєте найбільш
переконливим?
На таку бесіду відводиться не більше ніж
2–3 хв.
Крок 6. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й
обговорює наступну ситуацію.
Крок 7. Наприкінці, вчитель має обговорити з учнями
хід групової роботи, прокоментувати ступінь володіння навичками дискусії у
малих групах і звернути увагу на необхідність та напрямки подальшого
вдосконалення таких навичок. В межах «акваріуму» можна підвести підсумки уроку
або за браком часу обмежитись обговоренням роботи кожної групи.
АНАЛІЗ АРГУМЕНТІВ «ЗА» І «ПРОТИ» (ДЕБАТИ)
Загальна
інформація
Це техніка,
яка може допомогти у прийнятті рішення, але її також можна використати для
всебічного розгляду певної ситуації. Вона вчить дивитися на суперечливі питання
з різних точок зору.
Учасники
повинні розумно та приязно висловити аргументи «за» і «проти» та намагатися
переконати команду, яка висловлює протилежну точку зору у правильності своїх
поглядів. Головне, щоб учасники навчились розмовляти на суперечливі теми,
активно слухати, відділяти проблеми від особистого відношення до людей,
висловлювати свої погляди без провокування та атак на інших людей. Безперечно,
спочатку необхідно обговорити з учасниками правила проведення дискусії.
Кожна
команда повинна мати однаковий час на презентацію своїх поглядів (візьміть
секундомір). Ведучий не має права переконувати учасників у своїй правоті та
критикувати суб'єктивні погляди будь кого з них.
Спосіб
проведення занять
1. Ведучий
ділить групу на дві команди (команд може бути більше, якщо виникнуть різні
погляди щодо проблеми дискусії). Можна дозволити, щоб учасники самостійно
вибрали команду, або тренер може їх розділити. Іноді корисно спочатку попросити
учасників, щоб вони визначились у даній справі, а після цього вибрали собі команду,
яка буде висловлювати протилежну точку зору.
2. Визначаємо
час дискусії та пропонуємо підготувати аргументи (приблизно 15 хвилин).
Учасники можуть записувати аргументи на великих аркушах паперу і після цього
приклеїти їх на стіні або дошці. Це їм допоможе під час презентації.
Ведучий
інформує групу про те, що команди мають право говорити три рази по черзі (по 5
хвилин). Зверніть увагу учасників на те, що на кожен їх аргумент протилежна
команда може висловити контраргумент. Тоді команда намагатиметься передбачити
контраргументи опонентів та уважно слухати, щоб реагувати на уваги іншої групи.
3. Ведучий
подає сигнал початку дебатів, надає право голосу та контролює час. Цю роль може
теж виконувати один із учасників навчальної групи.
4. Якщо метою
проведення дебатів є презентація протилежних аргументів, то після завершення
дискусії необхідно оцінити їх якість та переконливість.
5. Після
завершення дебатів слід поєднати команди та допомогти їм відшукати площину
порозуміння. Можна попросити, щоб кожна команда відшукала серед аргументів
опонентів принаймні один, з яким вони погоджуються без застереження. Якщо час
дозволяє, варто повторити дебати, але замінити сторони.
ДЕРЕВО РІШЕНЬ
Мета: Як варіант техніки
рішення проблеми допомагає учням проаналізувати й краще зрозуміти механізми
прийняття складних рішень. Метод аналогічний описаному вище, тільки вибір пропонованих рішень відбувається за певною схемою.
Кількість учнів: до 30 осіб
Необхідний час: від 20 до 30 хвилин.
Обладнання: аркуш паперу для
кожної групи або пари.
Порядок роботи:
Крок 1. Оберіть проблему, дилему, що не має однозначного рішення. Вона
може бути викладена у формі історії, судової справи, ситуації з
життя, епізоду літературного твору. Запропонуйте учням необхідну для розв’язання
проблеми інформацію (вона може бути надана і
для домашнього читання заздалегідь).
Крок 2. Підготуйте на дошці,
чи роздайте кожному учневі зразок «дерева рішень». Сформулюйте
проблему для рішення, визначте суть проблеми і запишіть на дошці, заповнюючи
схему.
Крок 3. Дайте необхідну
додаткову інформацію щодо проблеми (чи час для її пошуку, перегляду, якщо це
було домашнє завдання).
Запитайте в учнів, чи дійсно хочуть розв’язати проблему люди, які мають до
неї відношення? Якщо проблема є важливою і актуальною, процес може
продовжуватись. Попросіть пояснити, чому сторони прагнуть до розв’язання
проблеми.
Крок 4. Шляхи й варіанти
вирішення проблеми можна визначити шляхом проведення мозкового штурму. На
цьому етапі ні один із варіантів не може бути неправильним. Важливо
набрати якомога більше ідей.
Крок 5. Обговоріть з класом
кожен із варіантів рішення, які позитивні чи негативні наслідки для кожної зі
сторін він передбачає. Таким чином можна відхилити частину ідей і залишити 3–4.
Крок 6. Об’єднайте учнів у
малі групи (пари) і запропонуйте кожній заповнити схему. Група має шляхом
обговорення прийти до спільного варіанту рішення. Якщо єдності немає можна
застосувати голосування.
Крок 7. Кожна група пропонує своє рішення.
Проведіть обговорення. Можна провести голосування всього класу для вибору
одного з варіантів.

МЕТАПЛАН
Загальна інформація
Метаплан – це ілюстрація дискусії на задану тему. Дискусію ведуть
учасники занять. Під час дискусії в групах учасники створюють плакат, який
скорочено ілюструє її перебіг. Техніку метаплану використовують для обговорення
суперечливих, важких справ та для вирішення конфліктів. Головне завдання цієї
техніки не полягає у тому, щоб показати, хто правий, а у тому, щоб побачити
якнайбільше аспектів даної проблеми.
«Правда завжди десь по середині». Ціль метаплану – спокійний аналіз питання
та зосередження на пошуку (не обов'язково знайти!) спільного рішення. Учасники
занять розглядають та аналізують проблему, намагаються її оцінити, формулюють
погляди та думки, пропонують різні рішення.
Спосіб проведення занять
А. Робота в малих групах:
1. Ведучий подає тему дискусії.
2. Формує команди по 4-6
учасників.
3. Кожна команда отримує
матеріали (ведучий повинен їх заздалегідь підготувати):
• один великий аркуш паперу,
• один кольоровий аркуш паперу
формату А-4. На ньому учасники запишуть тему дискусії,
• кольорові карточки у формі
трикутників, кругів (по 10 шт.) та овалів (20 шт.). Карточки необхідно вирізати
з паперу ясних пастельних кольорів,
• приблизно 10 прямокутників,
на яких учасники будуть записувати висновки. Папір повинен бути іншого
кольору,
• скоч або клей, кольорові
фломастери.
4. Ведучий
визначає час на виконання завдання (приблизно 30 хвилин). Під час дискусії
учасники виконують плакат за наступною схемою: на хмарі (вирізати з паперу А-4)
записують тему, тобто проблему, яку необхідно вирішити. Хмару треба приклеїти
посередині аркуша. У визначених на плакаті місцях (згідно з прикладом)
записують питання:
• Як є?
• Як повинно бути?
• Чому не є так, як повинно
бути?
•
У правому нижньому куті плакату пишемо: ВИСНОВКИ.
5. Всі написи на плакаті мають
своє чітко визначене місце. Якщо потрібно, висновки можна поділити не «те, що
від нас залежить» і «те, що від нас не залежить». Все, що записується на
плакаті має бути узгоджено та прийнято усіма членами групи. Представники груп
демонструють плакати, відповідають на питання інших учасників, пояснюють
незрозумілі фрагменти. Під час обговорення можна змінювати плакат, записи на
деяких карточках можна сформулювати по-іншому, змінити, карточки можна забирати
або переносити до іншої сфери. Під час презентації ведучий тільки стежить за
тим, що відбувається.
6.
Етап підведення підсумків: ведучий разом із цілою групою збирає висновки з усіх
плакатів, обговорює результати роботи команд. Якщо це необхідно, можна зробити
спільні висновки з дискусії.
Б. Робота з цілою групою:
1. Ведучий вішає на дошці
великий аркуш паперу; записує тему (як в прикладі А) та слово «висновки».
2. Учасники отримують кольорові
карточки (чотири різних кольори, кожного по 5-10 штук).
3. Учасники записують на
карточках відповіді на 3 задані питання і по черзі приклеюють їх на плакат.
Ведучий голосно читає зміст всіх карток.
4. Після цього учасники
формулюють висновки і таким самим чином приклеюють їх на плакат.
ОЦІНЮВАЛЬНА ДИСКУСІЯ
Мета: розвивати критичне мислення учнів, уміння
визначати власну позицію, формує навички аргументації та відстоювання своєї
думки, дотримуватись правил участі у дискусії, поглибити знання з
обговорюваної проблеми.
Кількість учнів: до 25–30 осіб.
Необхідний час: від 7 до 25 хвилин
Обладнання: не потребує.
Порядок роботи:
Крок 1.
Підготовчий етап такий само як і для інших видів дискусії. Крім того, вчитель
готує на кожну групу листок оцінювання роботи її учасників.
Крок 2. На початку уроку необхідно об’єднати
учнів у групи по 8-10 учнів у кожній.
Одна
з груп розташовується в центрі аудиторії, а решта учнів, разом із учителем,
розміщується довкола них. Вони є спостерігачами, а також мають оцінювати
дискусію. За кожним з них вчитель "закріплює" одного з учасників
дискусії, якого вони будуть оцінювати.
Крок 3. Учні в середині обговорюють проблему
(дискусія може тривати від 8 до 20 хвилин, в залежності від теми).
У
своїй роботі учасники обговорення користуються планом, аби не ухилятись від
обраної теми. Перехід в обговоренні від одного пункту плану до іншого має бути
переконливим та аргументованим. Учитель може попередньо навести приклад такого
переходу і продемонструвати його учням.
Тільки
при відсутності бажаючих щось додати по суті до сказаного, можна переходити до
наступного пункту плану дискусії.
Учитель
має керувати процесом обговорення та заохочувати учасників до творчої
дискусії.
Крок 4. По ходу дискусії вчитель та спостерігачі
записують у спеціально підготовлену таблицю з прізвищами учасників заохочувальні
і штрафні бали. Кожен із спостерігачів отримує листок індивідуального
оцінювання свого учасника дискусії, де записується вид діяльності, за який
можна додавати чи віднімати бали. Він може бути представлений у вигляді такої
таблиці (вчитель може скласти і власний варіант таблиці).
№
п/п
|
Вид діяльності
|
Кількість
балів
|
Прізвище
|
1.
|
Визначення
позиції учасника в дискусії
|
+ 2 бали
|
|
2.
|
Формування
сутнісного зауваження
|
+1 бал
|
|
3.
|
Використання
аргументів та джерел інформації
|
+ 2 бали
|
|
4.
|
Залучення
до дискусії інших учасників
|
+1 бал
|
|
5.
|
Наведення
уточнюючих питань з метою подальшого розвитку дискусії
|
+1 бал
|
|
6.
|
Виявлення
протиріччя в аналізі явища
|
+ 2 бали
|
|
7.
|
Пасивність
в дискусії
|
–1 бал
|
|
8.
|
Перебивання
інших учасників
|
–1 бал
|
|
9.
|
Намагання
говорити тільки самому
|
–1 бал
|
|
10.
|
Приниження
інших учасників
|
–1 бал
|
|
11.
|
Загальна
кількість балів
|
Крок 5. В кінці дискусії
вчитель підраховує кількість балів та виставляє оцінку кожному учаснику. Для
оцінювання кожного учасника залучаються також спостерігачі з числа учнів.
Крок 6. Далі вчитель підводить
підсумки, аналізує діяльність кожного учасника, оголошує суму набраних ними
балів.
Крок 7. З метою закріплення
одержаних знань у ході дискусії вчитель на завершення може дати групі письмове
завдання за варіантами.
Додаткові міркування. Це один із най найбільш
складних способів обговорення дискусійних проблем. Оцінювальну дискусію можна
використовувати лише тоді, коли учні навчились працювати в групах, та засвоїли
технології вирішення проблем. Метою такого виду дискусії є не стільки
прояснення позицій сторін, скільки вдосконалення навичок дискутування.
ПОКЕР КРИТЕРІЇВ
Загальна інформація
Це дуже приваблива форма проведення дискусії. Вона
дає можливість задіяти всіх учасників занять, вчить старанно підбирати
аргументи, переконувати, пояснювати свої погляди, шукати консенсус спочатку в
командах, а після цього в цілій групі. Проблема, яка виноситься на обговорення
повинна бути суперечливою, а питання, які при цьому розглядаються, повинні бути
зрозумілими для учасників.
Спосіб проведення занять
Перед проведенням занять
ведучий повинен підготувати однакові набори для кожної команди: карти для
учасників (приблизно по 5 для кожного з них) та планшети, на яких визначені
три сфери (три прямокутники різної величини, які містяться один в одному). В
центрі планшетів записуємо проблему у формі питання, твердження або гасла.
Карти до гри – це карточки з картону на яких записані різні аргументи «за» і
«проти». Ці аргументи повинні бути пов'язані з темою дискусії. Ведучий об'єднує
слухачів у команди по 4-5 учасників. Кожна команда отримує в конвертах
однакові набори. Починається гра. Одна особа з команди роздає карти, як у
справжньому покері. Учасники повинні тримати свої карти так, щоб ніхто, у тому
числі і вони, не могли побачити що на них записано. В центрі планшету, у найменшому
з прямокутників, можна покласти тільки чотири карти, на яких записані
найважливіші з нашої точки зору аргументи. На другому полі можна покласти
тільки п'ять карт з другорядними аргументами, на третьому полі – сім з аргументами,
що здаються менш важливими. Решта карт залишиться за межами прямокутників.
Справжня дискусія починається тоді, коли всі важливі поля на планшеті
заповнені.
Щоб змінити позицію якоїсь карти, гравець
повинен переконати інших учасників, що його аргумент важливіший від того,
котрий записано на карті, поміщеній там, де він бажає покласти свою карту.
Дискусія в команді триває до моменту, коли в групі буде консенсус щодо місця
всіх карт. В центрі має залишитися тільки 4 карти, на першому полі – 5, а на
другому – 7.
Гру можна продовжувати. Для цього всі команди
повинні домовитись щодо спільного розташування карт на одному планшеті.
Переваги
Використання цієї техніки результативне, тому шо всі
учасники гри беруть активну участь у роботі. Кожен має свої карти і самостійно
приймає рішення щодо значущості аргументів, які записані на них. «Покер» вчить
формулювати думки, переконувати інших у своїй правоті, йти на компроміс, тощо.
Що слід взяти до уваги
Аргументи, записані на картах до гри, повинні бути
добре продуманими. Вони повинні мати різну вагу. Важливо, щоб речення були
чіткими, короткими, а їх зміст був зрозумілим для гравців.
Не обов'язково, щоб усі картки були із аргументами. На
пустих карточках гравці можуть самостійно записувати свої власні аргументи.
ШІСТЬ КАПЕЛЮШКІВ
Загальна інформація
Едвард де Боно, всесвітньо відомий авторитет у галузі технік навчання
творчого мислення, переконаний, що відповідні вправи можуть формувати і
розвивати вміння мислити і діяти творчо. Цю здібність не належить сприймати виключно
як «подарунок від Бога». Якщо бажаємо розбудити в дітях уяву, необхідно давати
їм спеціальні завдання.
Один із способів вирішення проблеми, який пропонує
де Боно6 називається техніка «шести капелюшків для мислення». Коли
з'являється проблема, відразу починаємо думати. Думаємо по-різному: про шанси
на успіх, ризик, недоліки, переваги; факти перемішуються з емоційним
відношенням до проблеми. При допомозі техніки «шести капелюшків» маємо
можливість упорядкувати цей хаос думок. Вона допомагає подивиться на проблему з
багатьох перспектив.
Де
Боно пропонує уважно розглянути проблему, вибираючи по черзі «капелюшки»
визначеного кольору (назва «капелюшок походить від англійської ідіоми «put on one's thinking cap», що в перекладі означає «помислити, розглянути
якесь питання», а у дослівному перекладі звучить: «вбрати капелюх для
роздумів»). Ця техніка дозволяє зосередитись у визначеному моменті виключно на
одному із аспектів питання, яке ми розглядаємо. Кожен капелюшок - це
визначений спосіб бачення проблеми, спрямування думок у одному напрямку.
Якщо обираємо:
•
БІЛИЙ КАПЕЛЮШОК - збираємо конкретні факти, лічби, дані; слід уважно
слухати, задуматись, звідки отримати необхідну інформацію (це може бути
інтерв'ю, дослідження думок, анкетування, статистичні дані, тощо).
•
ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮШОК - зосереджуємося на емоціях, які викликає дана
проблема; говоримо про свої передчуття, інтуїцію. Нам не потрібно нічого
доводити. Окрім того, дотримуємося правила «тут і зараз», а наше емоційне
відношення може змінюватися.
•
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮШОК - розглядаємо переваги, користі, позитивні сторони.
Думаємо, чи варто це робити і яку це нам принесе користь.
•
ЧОРНИЙ КАПЕЛЮШОК - порівнюємо факти, оцінюємо їх, старанно все
перевіряємо, дивимося на все обережно, досліджуємо всі небезпечні моменти,
побічні наслідки, можливі труднощі, шукаємо недоліки, проблеми, всі негативні
сторони.
•
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮШОК - розглядаємо альтернативні рішення, шукаємо нові
ідеї.
•
ГОЛУБИЙ КАПЕЛЮШОК - порядкуємо всі думки та погляди на проблему,
намагаємось подивитьсь на все цілісно, у комплексі. Відповідаємо на питання,
чи йдемо у правильному напрямку, чи знаходимось на доброму етапі.
Ця техніка впорядковує спосіб аналізу проблеми, дозволяє спрямувати
увагу на конкретні аспекти питання і використати різні типи мислення.
Техніку «шести капелюшків» можна використовувати
для індивідуальної роботи, роботи в парах і групах. Немає визначеного порядку
«вбирання» капелюшків, як і немає необхідності «приміряти» всі кольори. Можна
використовувати їх по-одному або об'єднувати у набори.
Однак, де Боно радить дотримуватися наступних
правил:
1. «Жовтий капелюшок» необхідно вбирати перед
«чорним». Після критики значно важче відшукати позитивні сторони.
2. Кожен «капелюшок» можна
використовувати у даній справі необмежену кількість разів.
3. Якщо проблема викликає
емоції, необхідно починати від «червоного капелюшка».
4. «Чорний капелюшок» можемо
використовувати у двох цілях: щоб детально розглянути слабкі сторони ідеї
(відразу після цього необхідно вбрати «зелений капелюшок») або щоб провести
комплексну оцінку ідеї.
5. «Чорний капелюшок» слід
використати для кінцевої оцінки ідеї, але після цього необхідно одягнути
«червоний капелюшок», щоб подивитись, чи подобається нам остаточне рішення.
Спосіб проведення занять
Техніка «шести капелюшків» - це досконала рамка для проведення кожної
дискусії. Ведучий може підготувати кольорові карточки (або картонні капелюшки)
на яких напише характеристику кожного із способів мислення. Коли тренер планує
перший раз використати дану техніку з групою, йому слід детально пояснити
учасникам її суть та мету проведення вправи.
Починаючи дискусію над питанням, можна попросити учасників «одягнути
капелюшок» визначеного кольору, тобто почати грати відповідну роль і
розглядати проблему з позиції, яка відповідає окресленому способу мислення.
Як організувати роботу на
заняттях?
Пропонуємо три способи використання техніки «шести капелюшків»:
1. Після сигналу ведучого
учасники вибирають капелюшок методом жеребкування та починають дискусію. В
результаті можна буде докладно розглянути кожен аспект вибраної проблеми.
2. Кожен учасник може
самостійно використовувати «капелюшки» всіх кольорів. В залежності від
позиції, яку він бажає прийняти в дискусії, підносить руку із капелюшком
відповідного кольору.
3. Ведучий об'єднує учасників у
команди і кожна з них отримує капелюшок відповідного кольору.
Цю техніку можна використовувати для проведення дискусії на будь-яку
тему і у будь-якій сфері знань.
Переваги
Коли використовуємо техніку шести «капелюшків», учасники:
• вчаться комплексно
розглядати проблеми;
• вчаться аргументувати свої
погляди;
набувають вміння правильно вести дискусію.
Що слід взяти до уваги
• Необхідно добре підготувати
учасників. Перед дискусією ви можете запропонувати прочитати необхідну статтю
або уривок з підручника.
•
«Чорний капелюшок» не варто давати учасникам, які все критикують.
•
Необхідно чітко визначити час дискусії, поінформувати учасників про
порядок висловлювання (як і скільки разів вони мають право забирати голос).
Немає коментарів:
Дописати коментар