Адаптація п'ятикласників

Вступ дитини до п'ятого класу, перехід від молодшої до середньої
школи – відповідальний і достатньо важкий період у житті кожного школяра.
Це обумовлено зміною навчальної та соціальної ситуації, що висуває перед
учнем якісно нові завдання порівняно з початковою школою. Тому
забезпечення успішної адаптації дитини до системи навчання у середній
освітній ланці сприяє перспективності подальшого її особистісного розвитку.
Серед чинників, що впливають на успішність переходу до основної
школи, велике значення має зміна форм організації та умов навчання, а саме:
проведення уроків різними вчителями, які відрізняються індивідуальними
особливостями поведінки і діяльності, рівнем вимог, оцінювання (найчастіше
неузгодженими); невміння (чи небажання) вчителів-предметників
враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей; кабінетна система
навчання, що, з одного боку, висуває підвищені вимоги до дисципліни і
організованості дитини, а з другого – зменшує час на відпочинок, а значить
посилює втомлюваність і знижує працездатність п'ятикласників; збільшення
навчального навантаження (поява нових навчальних дисциплін, зменшення
ролі наочності, перехід до нового, теоретичного, рівня викладання матеріалу,
збільшення як кількості, так і інтенсивності та інформативності уроків);
можлива зміна класу чи школи у зв'язку зі спеціалізацією навчального
закладу, що означає зміну усталених стосунків з однокласниками та
вчителями; зміна режиму дня.
Необхідність швидко пристосуватися до нових вимог, виправдати
очікування вчителів та батьків щодо навчальної успішності при різкій зміні
умов навчання – вже є стресогенним фактором і викликає ризик виникнення



дезадаптації. До того ж перехід у середню освітню ланку співпадає у часі з
початком вікової кризи – переходом до підліткового віку з його
фізіологічними та психологічними особливостями. Вікові психологічні
особливості 10-річних школярів визначаються домінуванням емоційної
сфери у функціонуванні психіки і особистісними новоутвореннями. Під час
навчання у початковій школі у дітей відбувається розвиток пізнавальних
потреб, мотивації учіння, навичок учіння, формування навчальної діяльності.
У особистісній сфері розвиваються індивідуальні особливості і здібності,
навички самоконтролю, самоорганізації та саморегуляції, розвиток
адекватної самооцінки. Наприкінці початкової школи у дітей повинні бути
сформовані такі центральні вікові новоутворення, як довільність, рефлексія,
внутрішній план дій, розвиток пізнавального ставлення до дійсності.
Разом з тим передумовою успішної адаптації є не тільки процеси
пристосування, а й досягнення, спрямовані на те, щоб ефективно
функціонувати на певному етапі, розвиток здатності до подальшого
конструктивного психологічного, соціального і особистісного розвитку.
Тобто у психологічному статусі випускника початкової школи мають бути
закладені основні риси статусу п'ятикласника, такі новоутворення, як
довільність, усвідомленість та інтелектуалізація всіх психічних процесів, їх
внутрішнє опосередкування; почуття дорослості; рефлексія; розвиток
самосвідомості (Я-концепції, самооцінки), орієнтація на однолітків.
Таким чином, під готовністю переходу від початкової до середньої
школи розуміють сформованість основних компонентів навчальної
діяльності, успішне засвоєння програмного матеріалу, сформованість
новоутворень молодшого шкільного віку, наявність особистісних утворень
молодшого підлітка у дитини-четвертокласника, якісно новий тип
взаємовідносин з дорослими та однолітками.
Процес проходження адаптації має кілька етапів. Психологічні та
психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання у 5 класі всі
системи організму школяра можуть бурхливо реагувати у відповідь на



комплекс нових впливів і змінених умов, у цей час можливе загострення
хронічних соматичних хвороб, прояви функціональних відхилень. Часто
відзначають зростання тривожності, емоційної нестійкості, невпевненості у
собі, поведінкові розлади – дратівливість, агресивність, надмірна розкутість,
неорганізованість, «протестна» поведінка. На наступних етапах
адаптаційного процесу, як правило, наступає спочатку нестійке, а потім
відносно стійке пристосування до нових умов і вимог, пошук і визначення
найоптимальніших варіантів реагування на навантаження, зменшення
напруги всіх систем.
Ознаками успішної адаптації психологи вважають:
- задоволеність дитини процесом навчання;
- легкість і успішність засвоєння програмного матеріалу;
- достатня самостійність дитини при виконанні навчальних завдань,
звернення за допомогою до дорослого лише після спроб виконати
завдання самостійно;
- задоволеність дитини міжособистісними відносинами з дорослими і
однокласниками.
Отже, успішність переходу від молодшої до середньої освітньої ланки
забезпечується врахуванням наступності та спадкоємності між ними,
цілеспрямованим формуванням у дітей психологічних механізмів, що
дозволять адекватно прийняти нову ситуацію діяльності та спілкування. Це
сприятиме підвищенню загального потенціалу психічного розвитку дитини, її
повноцінному особистісному становленню, забезпечить подальшу успішність
навчання і життєдіяльності загалом.
Актуальність дослідження зумовила його тему: «Вивчення стану
адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі».
Провідною ідеєю цього дослідження є актуальність психолого
педагогічної  підтримки і супроводу  дитини на етапі переходу від початкової
до середньої освітньої ланки, створення умов для успішної адаптації і
запобігання дезадаптації п’ятикласників.





Мета дослідження
Метою дослідження є вивчення психолого-педагогічних умов, що
забезпечують адаптацію учнів 5-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів м. Києва.
Об'єкт дослідження
Об’єктом дослідження є оцінка процесу адаптації учнів 5-х класів
загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва педагогами та шкільними
психологами.
Предмет дослідження
Предметом дослідження є умови й чинники успішної адаптації учнів до
навчання у середній школі.
Завдання дослідження
Для проведення даного дослідження визначено такі завдання:
1. Виявити проблеми, що виникають у процесі переходу
п'ятикласників від початкової до основної школи.
2. З’ясувати характер взаємодії щодо здійснення наступності
вчителів початкової й основної школи за трьома напрямами.
3. Розробити рекомендації педагогам за результатами дослідження.

Практичне значення проведеного дослідження
У результаті проведеного дослідження:
- виявлені особливості взаємодії у системах «вчитель-предметник –
класний керівник – шкільний психолог» та «вчитель – учні» у процесі
адаптації школярів 5-х класів до навчання у середній школі;
- розроблені методичні рекомендації для вчителів стосовно подальшого
забезпечення успішної адаптації учнів 5-х класів до навчання у середній
школі.




2. Загальна
(респондентів
У дослідженні брали
керівників 5-х класів, 285
закладів м. Києва.
Розподіл респондентів
керівників 5-х класів і шкільних
наведено у таблиці 1.
Розподіл респондентів
Тип навчального закладу
Середня загальноосвітня Гімназія Ліцей Колегіум Навчально-виховний комплекс Школа-інтернат Спеціалізована школа
Більшість учителів
навчальних закладах, мають
(діаграма 1).
До 5 років
6-10 років
11-20 років
Більше 20 років
Розподіл

Загальна характеристика складу учасників
респондентів)
дослідженні брали участь 310 учителів математики
класів, 285 шкільних психологів загальноосвітніх
респондентів дослідження: вчителів математики
класів і шкільних психологів — за типами навчальних


Розподіл респондентів за типами навчальних
навчального закладу
Респонденти
Учителі математики
Класні керівники загальноосвітня школа 45,2 41,0 14,0 18,0 7,3 7,0 0,5 0,1 виховний комплекс 1,0 0,9 1,0 0,6 школа 31,0 32,4
учителів математики (84%), які працюють
закладах, мають досвід викладання математики
11
5
30
54
Розподіл учителів математики за педагогічним
учасників дослідження
математики, 647 класних
загальноосвітніх навчальних
математики, класних
типами навчальних закладів
Таблиця 1
навчальних закладів
Респонденти, % Класні керівники
Шкільні психологи 41,0 43,7 18,0 14,0 7,0 7,8 0,1 0,5 0,9 1,0 0,6 1,0 32,4 32,0
працюють у загальноосвітніх
математики більше 10 років
Діаграма 1

педагогічним стажем, %



Серед опитаних
5-х класах.
Шкільні психологи
педагогічний стаж до 5

Розподіл відповідей
Ви викладаєте математику
Розподіл учителів
Учителі математики


Характеристика
Для всебічного вивчення
для класних керівників
Опитування класних
про:
• оцінку педагогами
До 5 років
6-10 років
11-20 років
Більше 20 років
Розподіл

опитаних вчителів 94% мають досвід викладання
психологи є переважно молодими спеціалістами
до 5 років (діаграма 2).
відповідей учителів математики на запитання
математику?» наведений у таблиці 2.
учителів математики за класами, в яких
Учителі математики, % 92,2 46,1 11,9 4,8 0,6 0,6 0,3
Характеристика інструментарію дослідження
всебічного вивчення проблеми було розроблено
керівників, учителів математики та шкільних психологів
класних керівників мало на меті отримання
оцінку педагогами перебігу процесу адаптації;
62
26
11
1
Розподіл шкільних психологів за педагогічним
викладання математики в
спеціалістами: 62% мають
Діаграма 2

запитання «У яких класах
Таблиця 2
яких вони викладають
Клас 5-А 5-Б 5-В 5-Г 5-Д 5-Е 5-Є
розроблено опитувальники
шкільних психологів.
меті отримання інформації
адаптації;
педагогічним стажем,%



• реалізацію педагогами інформаційного, методичного та
практичного аспектів наступності між початковою й основною школами;
• напрями індивідуальної роботи з учнями 5-го класу;
• труднощі адаптаційного періоду;
• напрями поліпшення адаптаційного процесу.

Опитування вчителів математики мало на меті отримання інформації
про:
• оцінку вчителем ставлення учнів до вивчення математики;
• оцінку педагогами рівня навчальної мотивації п'ятикласників;
• проблемні моменти у вивченні учнями навчального предмета;
• заходи, що поліпшують процес адаптації п'ятикласників.

Опитування шкільних психологів мало на меті отримання інформації
про:
• напрями роботи в адаптаційний період (діагностика, корекційно
розвивальна робота);
• напрями роботи з дезадаптованими учнями;
• напрями співпраці шкільних психологів з педагогами та
батьками;
• напрями психологічного супроводу п'ятикласників;
• доцільність застосування деяких форм і методів роботи з учнями
для попередження дезадаптації;
• оцінку психологом наявності та значущості особистісних
проблем п'ятикласників, а також їх динаміки  у адаптаційний період;
• самооцінку діяльності психолога в адаптаційний період.






3. Загальна характеристика

3.1. Оцінка наявності
стану учнів-п’ятикласників
За даними літературних
тими чи іншими труднощами
школи. Результати проведеного
Так, близько 74%
п’ятикласників мають
психологів оцінюють кількість
Окрім особистісних
проблемами у навчальній
математики зазначають
30% п’ятикласників.
І вчителі-предметними
проблем у навчанні і поведінці
Розподіл відповідей
мають
часто конфліктують
не виявляють
постійно скаржаться
не мають бажання
мають постійно
Чи є у Вашому

Загальна характеристика результатів анкетування

наявності труднощів з адаптацією
ятикласників
літературних джерел близько 22,5%  школярів
труднощами при переході від початкової
Результати проведеного дослідження загалом підтверджують
 74% шкільних психологів відзначили
мають психологічні проблеми під час адаптаці
оцінюють кількість таких учнів до 20%.
особистісних проблем значна частина учнів
навчальній діяльності: понад 85% опитаних
зазначають, що труднощі у вивченні цієї дисципліни
предметними, і класні керівники відзначають
навчанні і поведінці учнів (див. діаграму 3 і таблицю
відповідей класних керівників на запитання
Вашому класі  учні, які»
57,16 %
41,76 %
33,59 %
31,90 %
8,32 %
2,93 %
мають низьку працездатність
конфліктують з однокласниками
виявляють інтерес до навчання
скаржаться на стан здоров’я
мають бажання ходити до школи
постійно пригнічений настрій
Вашому класі учні, які:
анкетування
 та психологічного
школярів стикаються з
початкової до середньої
підтверджують ці дані.
відзначили, що до 10%
адаптації, а ще 17%
частина учнів стикається з
85% опитаних вчителів
цієї дисципліни мають до
відзначають наявність
і таблицю 3).

Діаграма 3
запитання «Чи є у






Таблиця 3
Розподіл відповідей вчителів математики на запитання «Чи є серед
Ваших учнів такі, що»
Чи є серед Ваших учнів такі, що Вчителі математики, % Постійно переймаються результатами своїх навчальних досягнень 86 Долають навчальне навантаження з надмірною напругою 14 Бояться відповідати на уроці 13 Не обрали жодного 7

Аналізуючи дані таблиці 3 і діаграми 3, можна констатувати, що і
вчителі математики, і класні керівники підкреслюють значний відсоток дітей
з труднощами адаптації. Так, класні керівники відзначають проблеми з
навчанням і здоров’ям, підвищену конфліктність дітей: понад 57% вказують
на низьку працездатність п’ятикласників, понад 42% – на часті конфлікти з
однокласниками, майже 34% –  на відсутність інтересу до навчання, 32% – на
погіршення стану  здоров’я. При загальності таких проблем найбільш гостро,
як показують дані таблиці 4, вони виявляються у загальноосвітніх школах,
найменше психофізіологічних та мотиваційних труднощів, на думку класних
керівників, переживають п’ятикласники-ліцеїсти.
Таблиця 4
Розподіл класних керівників за відповідями на запитання щодо
мотивації та поведінки п’ятикласників і типом навчального закладу, %
Тип загальноосвітнього навчального закладу
Чи є у Вашому класі учні, які:
не мають бажання ходити до школи
не виявляють інтерес до навчання
мають низьку працездатність
часто конфліктують з однокласниками
постійно скаржаться на стан здоров’я
мають постійно пригнічений настрій
Середня школа 11 45 64 46 31 5 Гімназія 9 18 42 32 29 1 Ліцей 0 28 35 41 22 0 Спеціалізована школа 8 30 61 40 37 2




Психологічні проблеми у дітей на уроках відзначили і вчителі
математики: підвищену тривожність (понад 86%), надмірну напруженість
(14%), переживання страху (понад 13%).
Зі значними труднощами в емоційній сфері п’ятикласників стикаються
і шкільні психологи. Понад 64% спеціалістів  вирішували проблеми шкільної
тривожності, різноманітних страхів (58% - страх не відповідати вимогам
оточуючих, 45% - страх ситуації перевірки знань, 36% - страх стосунків з
вчителями, однокласниками, 26% - страх відповіді біля дошки), фрустрації
потреби в досягненні успіху (23%). Майже 38% психологів виявили у значної
частини учнів низьку навчальну мотивацію.
Загалом найбільш корисною для прогнозування і корегування процесу
адаптації п’ятикласників шкільні психологи вважають інформацію про: (див.
таблицю 5)
Таблиця 5
Розподіл відповідей  шкільних психологів на запитання «На Вашу
думку, найбільш корисною для прогнозування і корегування процесу
адаптації п’ятикласників є інформація, яка отримана за допомогою
методик на визначення»
На Вашу думку, найбільш корисною для прогнозування і корегування процесу адаптації п’ятикласників є інформація, яка отримана за допомогою методик на визначення
Шкільні психологи, %
Особистісної тривожності
76
Особливостей поведінки школяра в ситуаціях шкільної взаємодії

67
Особливостей мотиваційної сфери
65
Характерологічних особливостей учнів
63
Особливостей емоційно-вольової сфери школярів
54



Пізнавальної активності учнів
49
Особливостей ставлення школяра до світу і до самого себе

44
Розумової працездатності
38
Таким чином, при переході до середньої школи, на думку педагогів та
шкільних психологів, до третини п’ятикласників переживають емоційні
проблеми у сфері самореалізації і самопрезентації, недостатність мотивації
навчання, підвищену конфліктність, погіршення стану здоров’я.

3.2. Оцінка педагогами ставлення учнів до навчання
Задоволеність дитини процесом навчання, легкість засвоєння
програмного матеріалу, самостійність при виконанні навчальних завдань, як
вказувалося вище, є, поряд з іншими, ознаками успішної адаптації дитини до
середньої освітньої ланки. Тому з’ясування питання оцінки педагогами
ставлення учнів до навчання, його модальності, динаміки (зокрема при
вивченні математики) було одним із завдань дослідження.
Загалом опитані вчителі математики повністю (35%) або частково
(64%) задоволені ставленням учнів до уроку.
Таблиця 6
Розподіл вчителів математики, за відповіддю на запитання: «Чи
задоволені Ви тим, як ставляться п'ятикласники до уроків
математики?», та типом загальноосвітнього навчального закладу
Тип загальноосвітнього навчального закладу
Учителі математики,%
Повністю задоволені
Частково задоволені
Не задоволені Середня школа 27 71 2 Гімназія 47 53 0 Ліцей  65 35 0 Спеціалізована школа 34 66 0




 Зацікавленість предметом у п’ятикласників залежить як від
професійності та досвідченості вчителя, так і від рівня знань, умінь, навичок,
що сформувались під час навчання у початковій школі. За результатами
проведення тесту з математики, учителі, які повністю задоволені ставленням
школярів до уроків математики, мають понад 52% учнів з балами високого і
достатнього рівнів навчальних досягнень, частково задоволені – 42%, не
задоволені – лише 32% учнів з балами таких рівнів.
Дані, чим саме не задоволені вчителі у ставленні до математики,
представлені у таблиці 7.
Таблиця 7
Розподіл відповідей вчителів математики на запитання « Що Вас
не задовольняє у ставленні учнів до Вашого предмету?»
Що Вас не задовольняє у ставленні учнів до Вашого предмету?
Вчителі математики, %
Несистематичне відвідування учнями уроків
16
Пасивність більшості учнів на уроках
20
Низька успішність
24
Відсутність інтересу до вивчення математики
10
Все задовольняє
47
Не обрали жодного
4
За результатами тесту з математики, найбільші показники початкового
рівня мають класи, учителі яких не задоволені низькою успішністю учнів
(17%), рівнем їх активності на уроці (16%), відсутністю інтересу до вивчення
математики (15%). Учні, ставлення яких до предмета задовольняє вчителя,
мають вищі показники результативності у навчанні: понад 15%
п’ятикласників отримали бали високого рівнів навчальних досягнень і майже
37% - достатнього. Таким чином, можна прослідкувати пропорційний зв’язок
між позитивним ставленням до навчання і результативністю учіння
п’ятикласників.


Причини незадовільного
оцінили наступним чином
Слід вказати,
навчальних закладів
навчального матеріалу
вказали на недостатнє
обладнанням; вчителі ліцеїв
в 4-му класі.
Дані діаграми дають
математики приблизно
(відсутність старанності
математики) та зовнішнього
укомплектування кабінетів
відповідно. Саме цими
зумовлені бали початкового
учнів. У той самий
ставлення до математики
четвертому класі, – тобто
стан справ на протязі навчального
Відсутність старанності та учнів
Складність
Недостатнє укомплектування математики навчальним Недостатня підготовка з математики класі
Складність
Відсутність інтересу
Причини незадовільного

незадовільного ставлення учнів до уроків математики
наступним чином (див. діаграму 4):
, що вчителі математики 5-х класів
закладів серед можливих причин підкреслили
матеріалу, поданого у підручнику; вчителі спеціалізованих
недостатнє укомплектування кабінетів математики
чителі ліцеїв — на недостатню підготовку учнів
діаграми дають підстави зробити висновок про
приблизно порівну виокремлюють причини внутрішнього
старанності та наполегливості учнів, відсутність
зовнішнього (складність програми, підручників
кабінетів навчальним обладнанням)
цими причинами, за результатами тесту
початкового і середнього рівнів навчальних
самий час, у тих вчителів, які причиною
математики вважали недостатню підготовку
тобто причину, на яку вони мали впли
протязі навчального року,  – найменший відсоток
69 %
21%
21%
19%
13 %
11%
старанності та наполегливості учнів
Складність програми
укомплектування кабінетів навчальним обладнанням підготовка з математики в 4-му
Складність підручників
інтересу до математики
Причини незадовільного ставлення учнів до математики
уроків математики  вчителі
Діаграма 4

класів загальноосвітніх
підкреслили складність
чителі спеціалізованих шкіл
математики навчальним
підготовку учнів з математики
висновок про те, що вчителі
причини внутрішнього плану
відсутність інтересу до
підручників, недостатнє
обладнанням) – 80% та 74%
результатами тесту з математики,
навчальних досягнень у 55%
причиною незадовільного
підготовку з предмета у
вплив, могли виправити
найменший відсоток учнів (10%) з
математики


оцінками початкового
відсоток – з оцінками достатнього
Разом з тим, переважна
оцінює потенціал п’ятикласників

Більшість п’ятикласників
свої навчальні досягнення
свої думки (89%), достатньо
вважають досить високим
довільності, як відповідальність
Дещо нижче оцінюють
організовувати свою роботу

3.3. Заходи щодо
Заходи, спрямовані
психологічний супровід
напрямів:
- організаційний, що
підбір необхідних
Відповідально ставляться вивчення математики
Дисципліновані
Вміють організувати роботу
Достатньо
Чи

початкового рівня навчальних досягнень і, відповідно
оцінками достатнього і високого рівнів (49%).
переважна більшість вчителів математики
п ятикласників, про що свідчать дані діаграми
ятикласників, на думку 92% вчителів, прагнуть
досягнення, активні на уроках, мають бажання
достатньо працездатні (74%). Тобто вчителі
високим рівень сформованості у школярів
відповідальність, дисциплінованість, уважність
оцінюють вчителі розвиток самостійності
свою роботу – 48% і 44% відповідно.
щодо поліпшення процесу адаптації учнів
спрямовані на оптимізацію перебігу адаптаційних
супровід адаптації п’ятикласників, включають
організаційний, що має на меті визначення шляхів вирішення
необхідних методів і прийомів;
77%
76%
44%
54%
8%
1
24%
25%
Відповідально ставляться до математики
Дисципліновані на уроках
організувати свою роботу
Достатньо уважні
Чи Ви згодні з тим, що більшість п'ятикласників
і відповідно, найвищий
 (49%).
математики позитивно
дані діаграми 5.
Діаграма 5

вчителів, прагнуть покращити
бажання висловлювати
Тобто вчителі математики
школярів таких ознак
уважність на уроках.
самостійності і уміння
учнів
адаптаційних процесів,
ятикласників, включають кілька
шляхів вирішення проблем,
8%
13%
15%
11%
32%
21%
ятикласників:
Так
Ні
Важко відповісти



- психодіагностичний, що має на меті виявлення зон труднощів у
адаптації і контингенту дітей, які відчувають стан дезадаптації, мають
проблеми у навчанні і спілкуванні;
- профілактичний, що проводиться з випускниками початкової школи і
має на меті надання їм підтримки у сприйнятті нової соціальної ситуації
і нових вимог;
- консультативний, що має на меті допомогу учасникам навчально
виховного процесу у подоланні проблем адаптаційного періоду;
- просвітницький, що має на меті підвищення психологічної грамотності
педагогічної та батьківської громадськості;
- корекційно-розвивальний, що має на меті створення умов для
підвищення рівня шкільної адаптації учнів.
Успішність формування механізму пристосування школяра до вимог і
умов навчання в адаптаційний період багато в чому залежить від злагодженої
співпраці всіх учасників навчально-виховного процесу, зокрема узгодженості
вимог педагогів, співпраці з батьками.
За результатами опитування, для успішного проходження
п'ятикласниками адаптаційного періоду, вчителі математики найчастіше
співпрацювали з класними керівниками й адміністрацією (див. таблицю 8).
Таблиця 8
Розподіл вчителів математики, які дали відповідь на запитання:
«Хто найчастіше співпрацює з Вами для успішного проходження
п'ятикласниками адаптаційного періоду?»
Хто найчастіше співпрацює з Вами для успішного
проходження п'ятикласниками адаптаційного періоду?
Учителі
математики, %
Класний керівник 83 Адміністрація 56 Психолог 44 Колеги 33 Батьки 27




Абсолютна більшість учителів математики, готуючись до роботи з
учнями-п'ятикласниками, аналізували рівень підготовленості з математики
випускників початкової школи (95%), визначали методи, засоби, форми
роботи (93%), проводили аналіз програм, методичних рекомендацій щодо
наступності у викладанні математики в 4-му і 5-му класах (95%). Відвідували
уроки в 4-х класах 65% учителів математики основної школи.
Судження вчителів математики щодо заходів, спрямованих на
оптимізацію процесу адаптації п’ятикласників, представлені у таблиці 9.

Таблиця 9
Розподіл вчителів математики щодо відповіді на запитання «Які
заходи допоможуть поліпшити процес адаптації  п'ятикласників?»

Які заходи допоможуть поліпшити процес адаптації п'ятикласників під час переходу з початкової до основної школи?
Учителі математики, % Покращити матеріальне забезпечення навчального процесу 56
Зробити матеріал підручників більш доступним для
сприйняття п'ятикласниками
45
Підвищити вимоги до підготовки учнів з математики в
початковій школі
39
Уніфікувати вимоги вчителів до учнів-п’ятикласників 25
Організувати для вчителів основної школи короткотермінові
курси з вивчення психологічних особливостей молодших
підлітків
24

Звертає на себе увагу той факт, що серед переважно організаційних і
матеріально-технічних заходів (зовнішніх умов), чверть вчителів вважає з


доцільне організацію
молодших підлітків і
(внутрішні умови).
Переважна більшість
намагаються стимулювати
ініціативу дітей, зробити
створення комфортних
(див. діаграму 6).  

Підтвердимо принагідно
проходження тесту з математики
своїх уроках часто створюють
успіху для кожного, мають
достатнього і високого
У свою чергу, н
окремими учнями (класом
класу, класним керівником
розробляли програми
виробленню єдиної навчально
основної школи понад
cтворення комфортних п’ятикласників
cтворення для кожного ситуації
Свої

організацію курсів з вивчення психологічних
підлітків і уніфікацію вимог вчителів до учнів
більшість вчителів математики у практичній
стимулювати інтерес до предмета, розвивати
зробити процес учіння більш цікавим і привабливим
комфортних умов  та ситуацій успіху на уроках
принагідно ефективність таких заходів
тесту з математики учнями-п’ятикласниками
часто створюють комфортні умови для школярів
кожного, мають відповідно на 3% і 5% більше
високого рівнів навчальних досягнень.
чергу, надавали колегам-учителям консультації
класом) 92% класних керівників; спільно
керівником 5-го класу, психологом 74% учите
програми психолого-педагогічного супроводу
єдиної навчально-виховної траєкторії з учителями
понад 61% шкільних психологів.
97
69%
3%
31%
творення комфортних умов для ятикласників на Ваших уроках
для кожного учня на уроці ситуації успіху
Свої зусилля в період адаптації Ви спрямовували
психологічних особливостей
учнів-п’ятикласників
практичній діяльності
розвивати самостійність,
цікавим і привабливим через
уроках для кожного учня
Діаграма 6

заходів результатами
ятикласниками. Учителі, які на
для школярів і ситуації
більше учнів з балами
консультації щодо роботи з
спільно з учителем 4-го
 74% учителів математики
супроводу учнів; сприяли
учителями початкової та
7%
спрямовували на:
Часто
Іноді



Опитування виявило ґрунтовну підготовку класних керівників до
роботи з майбутніми п'ятикласниками. Переважна більшість з них перед
початком роботи з п'ятикласниками вивчали методичні рекомендації щодо
роботи з дітьми в початковій школі  (91%), особові справи учнів (98%),
радилися з учителями початкової школи щодо особистісних особливостей
кожного учня (96%), складали психолого-педагогічну характеристику класу
(94%), розробляли програму педагогічного супроводу учнів в адаптаційний
період (82%), знайомили учнів 4-го класу з особливостями навчального
процесу в середній школі (81%).
Судження класних керівників щодо заходів, спрямованих на
оптимізацію процесу адаптації п’ятикласників, представлені у таблиці 10.

Таблиця 10
Розподіл класних керівників  щодо відповіді на запитання «На Вашу
думку, поліпшити процес адаптації допоможе»
На Вашу думку, поліпшити процес адаптації допоможе
Класні керівники, %
Знання психологічних особливостей молодших
підлітків

97
Наступність у вимогах початкової і середньої школи
96
Узгодженість вимог вчителів-предметників до учнів
96
Уміння формувати партнерські стосунки з учнями
94
Вироблення у співпраці з вчителями та психологами
корекційних заходів

93
Моніторинг адаптаційного процесу
66


Дані таблиці свідчать
діяльності, первинності
стовідсотково висловлюються
плану, спрямовані на
спілкування. У свою чер
школярів і згуртування
класних керівників відповідно
Актуальність вказаних
роботи з п’ятикласниками

3.4.Оцінка педагогами
Одним із завдань
таких показників адаптаційних
п’ятикласників, мотиваці
 
Оцінка змін  навчальної
За результатами
порівнювали результативність
На діаграмі 8
стосовно динаміки успішності
четвертому класі.
Покращення рівня
Покращення стосунків
Залагодження
Напрями

таблиці свідчать, що класні керівники, в
первинності виховних і організаторських
висловлюються за заходи так би мовити
спрямовані на вирішення проблем особистісного
свою чергу, саме виявлення особливостей
згуртування класу виявилося найбільш складним
керівників відповідно.
Актуальність вказаних заходів визначила напрямки
ятикласниками, які представлені у діаграмі 7.
педагогами динаміки процесів адаптації
завдань дослідження була оцінка педагогами
адаптаційних процесів, як динаміка навчальної
мотивація, емоційний стан учнів.
навчальної успішності учнів
результатами опитування вчителів математики
результативність учіння у 4-му і 5-му класах
 наведено результати опитування учителів
динаміки успішності п'ятикласників порівняно
83 %
73 %
50 %
Покращення рівня навчальних досягнень учнів
Покращення стосунків з однокласниками
Залагодження емоційних проблем
Напрями індивідуальної роботи з учнями 5 поточному навчальному році
керівники, в силу специфіки
організаторських функцій, майже
мовити «внутрішнього»
особистісного розвитку і
особливостей психічного стану
складним для 39% і 40%
напрямки індивідуальної


Діаграма 7

адаптації п’ятикласників
педагогами моніторингу
навчальної успішності
математики, понад 88% з них
класах.
опитування учителів математики
порівняно з їх успішністю в

учнями 5-го класу в



Понад 60% учителів
попередньому рівні або
одержували учні у початковій
5-му класі. При цьому
переймається питанням
навчальної успішності
На діаграмі 9
ставлення учнів до вивчення

Зміни, які відбулися
відображення у результатах
Найбільший відсоток
тесту бали високого
Як змінилася
1%
27%
14%
Чи змінилося ставлення

учителів переконані, що успішність учнів
рівні або зросла. І , відповідно, 60% вважають
у початковій школі, відповідають тим, які
цьому слід зазначити, що чверть вчителів
питанням відповідності балів, і ще чверть –
успішності, порівняно з попереднім навчальним
 наведено, як змінилося, на думку вчителів
до вивчення математики за період навчання
відбулися у ставленні школярів до предмету
результатах виконання тесту з математики
відсоток учнів (майже 14%) отримали за виконання
високого рівня, вчителі який відзначили позитив
14%
25%
47%
14%
Як змінилася успішність у більшості п'ятикласників порівняно з успішністю в 4-му класі
58%
змінилося ставлення у більшості учнів до вивчення математики
стало стало не змінилося важко
Діаграма 8

успішність учнів залишилася на
вважають, що бали, які
тим, які вони отримують у
вчителів математики не
– відзначає зниження
навчальним роком.
вчителів математики,
навчання в 5-му класі.

Діаграма 9

предмету, знайшли своє
математики п’ятикласниками.
отримали за виконання завдань
відзначили позитивні зміни у
ятикласників класі
зросла
знизилася
залишилася на тому ж рівні важко відповісти
вивчення математики?
стало більш позитивним стало більш негативним не змінилося важко відповісти



ставленні школярів до математики протягом року. А велика кількість учнів
(майже 70%), які виконали тестові завдання на бали початкового і середнього
рівня навчальних досягнень, підтверджують зафіксовану вчителями зміну
ставлення до математики на більш негативне.

Оцінка динаміки навчальної мотивації учнів
Понад 44% вчителів математики констатують наявність інтересу до
математики у більше, ніж у 50% п’ятикласників, а майже 43% вчителів
вважають, що п’ята частина учнів підвищила свою успішність з математики
протягом року.
Вчителі математики відзначили такі тенденції змін навчальної
мотивації п’ятикласників (див. таблицю 11).
Таблиця 11
Розподіл вчителів математики щодо відповідей на запитання «Чи
підвищився протягом навчального року рівень навчальної мотивації  у
тих п’ятикласників, у яких він був низьким?»
Чи підвищився протягом навчального року рівень навчальної мотивації  у тих п’ятикласників, у яких він був низьким?
Вчителі математики, %
Так
46
Ні
11
Важко сказати
43

 Таким чином, позитивною є тенденція підвищення рівня навчальної
мотивації, яку відзначили 46% вчителів. Водночас невизначеність відповіді
43% педагогів може свідчити про нестійкий характер змін у навчальній
мотивації протягом адаптаційного періоду.



Оцінка динаміки
Як зазначалося вище
тривожність особистісною
п’ятикласників під час
92% психологів констатують
шкільної тривожності
шкільної тривожності подані

Важливо зазначити
неврозоподібні психічні
вказали, що попри усі
настроєм (3% класних керівників
Класним керівникам
найбільш інформативні
таблицю 12).
Розподіл класних керівників показники процесу адаптації
Які показники процесу
Позитивний емоційний
Як змінився рівень учнів, у яких

и емоційного стану учнів
зазначалося вище, понад 64% шкільних психологів
особистісною проблемою, яка найчастіше
під час переходу від початкової до середньої
констатують зменшення у переважної частини
тривожності протягом навчального року. Дані про
тривожності подані у діаграмі 10.
зазначити, що стійка тривожність породжує
психічні порушення. Опитані класні керівники
попри усі вжиті заходи в класах є учні з постійно
класних керівників та 16% шкільних психологів
керівникам 5-х класів було запропоновано
інформативні показники успішної адаптації п ятикласників
класних керівників, які дали відповідь на запитання процесу адаптації, на Вашу думку, найбільш

процесу адаптації, на Вашу думку, найбільш інформативні? емоційний стан учня
7 % 1%
92 %
рівень шкільної тривожності у яких її виявили?
У переважної залишилися
У переважної рівень зріс
У переважної рівень зменшився
психологів визнали шкільну
найчастіше зустрічається у
середньої школи. Однак
переважної частини учнів рівня
Дані про тенденції рівня
Діаграма 10


породжує вегетативні,
керівники та психологи
з постійно пригніченим
психологів).
запропоновано виокремити
адаптації п'ятикласників (див.
Таблиця 12
 запитання: «Які найбільш інформативні?»
найбільш Класні керівники, % 74
переважної більшості учнів залишилися без змін
переважної більшості учнів рівень шкільної тривожності
переважної більшості учнів рівень шкільної тривожності зменшився



Позитивне ставлення до навчання 69
Вдоволеність міжособистісними стосунками з
однокласниками та вчителями
66
Успішність учня в порівнянні з початковою школою 52
Самостійність учня під час виконання навчальних завдань 52
Стабільність поведінки учня 48
Статус у класному колективі 26
Динаміка захворюваності 18
Легкість засвоєння навчального матеріалу 17

Відповідно до вибраних класними керівниками показників процесу
адаптації, можна зробити висновок, що для класних керівників визначальним
критерієм адаптованості є емоційне благополуччя учнів, що проявляється
через позитивне самопочуття учнів (позитивний настрій, ставлення до
навчання) і ефективну взаємодію у шкільному колективі (позитивне
ставлення до однокласників і вчителів).
Таким чином, на думку класних керівників, адаптований учень 5-го
класу:
• має стійкий позитивний настрій, достатньо працездатний;
• позитивно ставиться до навчання;
• прагне покращити свої навчальні досягнення, як правило, самостійно
виконує завдання; активний, відповідальний;
• вдоволений спілкуванням з учителями та однокласниками.

Отже, за результатами опитування педагогів, у частини п'ятикласників
протягом адаптаційного періоду спостерігалися певні емоційні проблеми.
Однак, оскільки вони були спричинені ситуативними чинниками: зміною
звичної обстановки навчання, новими вимогами вчителів, протягом року ці
проблеми, на думку шкільних психологів, мають тенденцію до зменшення.  



3.5. Робота шкільної

За результатами опитування
їхніх загальноосвітніх
супроводу учнів 5-х класів
цілком ефективну, а
ефективну.
Найчастіше психологи
анкетування (діаграма

З огляду на те
самопізнання, самооцінки
анкетування, індивідуальної
не викликає сумнівів.
Проведення бесід
Індивідуальна
Спостереження за позаурочний Проведення індивідуальної розвивальної
Проведення
У чому полягає

шкільної психологічної служби в адаптаційний
результатами опитування, 94% шкільних психологів
загальноосвітніх навчальних закладах діє система
х класів. Разом з тим, лише 57% психологів
ефективну, а 43% психологів охарактеризували
психологи у своїй роботі використовують
діаграма 11).
те, що важливими для п'ятикласників
самооцінки, самопрезентації, актуальність
індивідуальної корекційной та розвивальної

79%
71 %
70 %
61 %
57%
56%
53%
Проведення бесід з учнями й учителями
Проведення анкетування
Індивідуальна підтримка і заохочення
Спостереження за дітьми на перервах і в позаурочний час Проведення індивідуальної корекційної розвивальної роботи
Проведення групових занять
Відвідування уроків
чому полягає Ваша психологічна підтримка п'ятикласників
адаптаційний період  
психологів зазначили, що в
система психологічного
психологів оцінюють її як
охарактеризували її як частково
використовують бесіди та

Діаграма 11

ятикласників є проблеми
актуальність проведення бесід,
розвивальної роботи, тренінгів



п'ятикласників?



Таблиця 13
Розподіл відповідей шкільних психологів на запитання: «У чому полягає
Ваша психологічна підтримка п'ятикласників?» залежно від стажу
роботи
Стаж роботи шкільних психологів
У чому полягає Ваша психологічна підтримка п'ятикласників? До 5-ти років Спостереження за дітьми на перервах і в
позаурочний час
Проведення анкетування
6-10 років Проведення індивідуальної корекційної роботи
Відвідування уроків
11-20 років  Проведення групових занять
Більше 20 років Проведення бесід з учнями та вчителями

За даними, наведеними в таблиці 13, шкільні психологи з більшим
стажем роботи частіше використовують активні форми роботи з учнями 5-х
класів у період їхньої адаптації.

Діагностично-корекційний напрям роботи психологічної служби
Позитивно на запитання «Чи проводите Ви діагностику адаптації
п'ятикласників?» відповіли 98% шкільних психологів. Більшість із них
переконані у якнайчастішому проведенні діагностики адаптації
п’ятикласників (таблиця 14).
Таблиця 14
Розподіл шкільних психологів, які дали відповідь на запитання:
«Коли доцільно проводити діагностику адаптації п'ятикласників?»
Діагностику адаптації п'ятикласників доцільно проводити:
Шкільні психологи, % Один раз — восени 5
Двічі — у вересні-жовтні та в листопаді-грудні 24


Тричі — на початку навчання
наприкінці навчального року
Кілька разів на рік, починаючи

Водночас, лише
затверджену програму

Робота, що проводять
Мають розроблену
п'ятикласників з низьким
На запитання «Чи
формою корекції дезадаптації
відповіли «так», 13%
відповіддю. З огляду на
ґрунтовної теоретичної
причиною такого розподілу
заняття, моделювання
ефективними і використовуються



Моделювання зразків поведінки Рольові
Арт Казко
Метафори
Які методи і техніки

початку навчання в 5-му класі, через кілька місяців
навчального року
починаючи з 4-го класу
лише 39% усіх опитаних психологів указали
програму корекційної роботи з учнями 5-х класів
проводять шкільні психологи з дезадаптованими
розроблену систему діагностичних і корекційних
низьким рівнем адаптації 92% шкільних психологів
запитання «Чи вважаєте Ви, що тренінги є найбільш
корекції дезадаптації п'ятикласників» 48% шкільних
», 13% — відповіли «ні», 39% психологів
огляду на те, що підготовка і проведення
теоретичної і практичної підготовки, можна припустити
розподілу відповідей. Натомість індивідуальні
моделювання зразків поведінки та рольові ігри
використовуються найчастіше (діаграма 12
66 % 54% 53 % 38% 35% 25 % 19% 18 %
Заняття зразків поведінки Рольові ігри Дискусії Арт-терапію Казко-терапію Інше Метафори
і техніки в роботі з дезадаптованими учнями Ви використовуєте?
місяців та 27
39
психологів указали, що мають
х класів.
дезадаптованими учнями
корекційних заходів для
шкільних психологів.
найбільш продуктивною
шкільних психологів
психологів не визначилися з
ення тренінгів вимагає
можна припустити, що це є
індивідуальні та групові
ігри вважаються більш
2).

Діаграма 12

учнями Ви найчастіше


Робота шкільної
Адаптаційний період
просуватиметься особистісний
відіграє співробітництво
Зазвичай, психологи співпрацюють
потреби в цьому. Натомість
постійний характер більш
Виробленню єдиної
початкової та основної
обговорюють результати
учителями 4-го, 5-го класу
Отже, більшість
зацікавленими у адаптації
результати психодіагностики
психологів, зацікавленості
Протягом адаптаційного
порадами до 60% шкільних
надаєте рекомендації навчальної програми розвитку
надаєте матеріали консиліум з характеристикою розвитку учнів, динаміки роботи
проводите групові заняття з питань адаптації
проводите психолого просвіту
Як часто

шкільної психологічної служби з педагогами
Адаптаційний період багато в чому визначає те
особистісний розвиток школяра. Велику
співробітництво психологічної служби з батьками
психологи співпрацюють з колегами у разі виникнення
Натомість співпраця з батьками має
характер більш як у половини опитаних (діаграма
єдиної навчально-виховної траєкторії
основної школи сприяють 60% шкільних
результати психодіагностики з класними
го класу 74% шкільних психологів.
більшість шкільних психологів тісно співпрацює
адаптації п’ятикласників. Прагнення донести
психодіагностики є свідченням професійної активності
зацікавленості в позитивному результаті своєї праці
адаптаційного періоду учителі часто
шкільних психологів (діаграма 14).
24 %
28 %
20 %
53%
74 %
67 %
73 %
47 %
2 %
5 %
7 %
0 %
рекомендації щодо оптимізації програми відповідно до розвитку дитини
матеріали на педагогічний характеристикою динаміки учнів динаміки корекційної роботи
групові заняття з педагогами питань адаптації
проводите психолого-педагогічну просвіту батьків
Як часто Ви:
педагогами та батьками
визначає те, у якому напрямі
Велику роль у цьому
батьками та педагогами.
разі виникнення певної
має більш активний і
діаграма 13).

Діаграма 13

траєкторії з учителями
шкільних психологів; часто
класними керівниками,
тісно співпрацює з усіма
Прагнення донести педагогам
професійної активності шкільних
своєї праці.
часто звертаються за
Постійно
За потреби
Ніколи


Зі свого боку,
психологи надавали
особливостей п'ятикласників
частково скористалися
(діаграма 15).
Важливо зазначити
скористалися рекомендаціями
пояснити не досить
(зазначимо, що переважна
молодими спеціалістами
Загалом, можна
вчителів у адаптаційний
шкільних психологів
зосереджують на питаннях
міжособистісних проблем
Часто
Іноді
Ніколи
Повністю
Частково

, 87% класних керівників підтвердили
надавали їм корисні рекомендації щодо
ятикласників протягом  адаптаційного періоду
скористалися цими рекомендаціями 96% класних
зазначити, що більше третини педагогів
рекомендаціями шкільних психологів. Таку
досить великим досвідом роботи шкільних
переважна більшість опитаних шкільних
спеціалістами).
можна відмітити активну взаємодію шкільних
адаптаційний період, довіру педагогів до переважної
психологів. Свої зусилля шкільні психологи
на питаннях, пов'язаних з вирішенням
проблем п'ятикласників.
60%
40 %
0%
Часто
Іноді
Ніколи
Як часто до Вас звертаються за порадами адаптаційний період?
58%
38 %
4%
Повністю скористався
Частково скористався
Не скористався
Чи скористалися Ви рекомендаціями психолога?
Діаграма 14


підтвердили, що шкільні
щодо психологічних
адаптаційного періоду. Повністю або
 96% класних керівників
Діаграма 15

третини педагогів частково
Таку тенденцію можна
шкільних психологів
шкільних психологів є
шкільних психологів і
до переважної більшості
психологи в основному
вирішенням емоційних та
порадами вчителі в
рекомендаціями шкільного


3.6. Оцінювання
Досвіду для роботи
керівників, 86% з них
Також класні керівники
адаптаційного періоду
довірливі стосунки з
комфортний психологічний
За результати дослідження
класних керівників вдалося
засвоєнню учнями норм
формувати позитивне
здійснити психолого
обґрунтованих вимог до
Цілком закономірним
завдань адаптаційного
стажем більше 10 років
Налагодження
Створення комфортного класному Засвоєння учнями норм
Психолого
Формування позитивного себе, своїх Вироблення єдиної педагогів
Які із завдань

Оцінювання педагогами результатів сво
адаптаційний період
для роботи з п'ятикласниками вистачає
них  вважає, що процес адаптації пройшов
класні керівники зазначають, що переважну
періоду їм вдалося успішно виконати, а
стосунки з учнями, сформувати класний колектив
психологічний клімат в ньому (діаграма 16).
результати дослідження, наведеними на діаграмі
керівників вдалося успішно виконати такі завдання
учнями норм взаємин із однокласниками
позитивне ставлення кожного учня до себе, своїх
-педагогічну просвіту батьків, виробити
вимог до учнів.
закономірним є той факт, що кращі результати
адаптаційного періоду мають досвідчені фахівці
років (таблиця 15).
83 %
73%
71%
60 %
59 %
57%
51 %
Налагодження довірливих стосунків з учнями
Формування класного колективу
комфортного психологічного клімату в класному колективі учнями норм взаємин із однокласниками і педагогами
Психолого-педагогічна просвіта батьків
позитивного ставлення кожного учня до себе, своїх можливостей єдиної системи обґрунтованих вимог педагогів до учнів
завдань адаптаційного періоду Вам вдалося успішно виконаити?
 своєї роботи в
вистачає 80% класних
пройшов успішно.
переважну більшість завдань
виконати, а саме: налагодити
колектив та створити

Діаграма 16


діаграмі 16, тільки 60%
такі завдання: сприяти
однокласниками та педагогами,
себе, своїх можливостей,
виробити єдину систему
результати у виконанні
фахівці з педагогічним


вдалося успішно



Таблиця 15
Розподіл класних керівників за відповідями на запитання: «Які із
завдань адаптаційного періоду Вам вдалося успішно виконати?» та
досвідом роботи

Які із завдань адаптаційного періоду Вам вдалося успішно виконати?
Досвід роботи як класного керівника
До 5 років,%
6-10 років,%
11-20 років,%
Більше 20 років,% Формування класного колективу 29 17 26 28 Вироблення єдиної системи обґрунтованих вимог педагогів до учнів 25 18 24 33 Створення комфортного психологічного клімату в класному колективі 26 17 26 31 Налагодження довірливих стосунків з учнями 29 17 27 27 Засвоєння учнями норм взаємин із однокласниками і педагогами 27 17 27 29 Формування позитивного ставлення кожного учня до себе, своїх можливостей 28 16 27 29 Психолого-педагогічна просвіта батьків 28 17 26 29

Шкільні психологи менш оптимістично оцінили результати своєї
роботи на етапі адаптації учнів 5-х класів до умов навчання в основній школі.
(діаграми 17, 18).









Повністю задоволені
виконали завдання адаптаційного
добре оцінили ефективність
напрямку.





Частково
Повністю
Не досягнув(ла)
Чи досягли
81%
Добре
Як високо

задоволені своєю роботою лише 28% опитаних
адаптаційного періоду 71%. Водночас
ефективність своєї роботи корекційно
71 %
28 %
1 %
досягли Ви бажаного результату на етапі адаптації
11 % 7%
Посередньо Відмінно
Як високо Ви оцінюєте ефективність своєї розвивальної корекційної роботи?
Діаграма 17




Діаграма 18

 28% опитаних, частково
Водночас, 81% психологів
корекційно-розвивального
етапі адаптації учнів?
1%
Погано
своєї розвивальної чи



4. Висновки за результатами дослідження

На основі узагальнення отриманих результатів дослідження
сформульовані головні висновки:
1. За результатами опитування виявлено, що найбільш
визначальними  для педагогів показниками адаптованості п'ятикласників до
навчання у середній школі є:
• позитивний емоційний стан учня;
• позитивне ставлення до навчання;
• прагнення покращити свої навчальні досягнення,  самостійність
виконання завдань; активність, відповідальність;
• ефективна взаємодія в шкільному колективі.
2. На думку респондентів, переважна більшість п'ятикласників
успішно адаптувалася до нових умов навчання в основній школі. Про це
свідчить позитивна оцінка педагогами динаміки ставлення учнів до навчання,
їх навчальної мотивації, прагнення покращити свої результати. Шкільними
психологами відмічено тенденцію до значного зменшення рівня шкільної
тривожності.
3. Виявлено організаційно-педагогічні умови забезпечення
адаптованості учнів 5-х класів: психолого-педагогічний супровід учнів,
взаємодія всіх учасників навчально-виховного процесу, створення
комфортних умов та ситуацій успіху для п'ятикласників.
4. Встановлено, що реалізація завдань успішного перебігу адаптації
п'ятикласників і зменшення психотравмуючих впливів цього періоду,
здійснюється зосередженням навчально-виховного процесу на потребах
учнів, створенні умов для їхнього фізичного й психоемоційного
благополуччя. Дослідження виявило позитивну кореляцію між частотою
створення педагогами комфортних умов для учнів, ситуацій успішності на
уроках і підвищенням навчальної успішності п'ятикласників.



5. Встановлено доцільність психолого-педагогічної підтримки,
спрямованої на адаптацію п'ятикласників до нових умов навчання. За
результатами опитування шкільних психологів, у більшості загальноосвітніх
навчальних закладах діє система психологічного супроводу учнів.
Найчастіше у своїй роботі психологи використовують бесіди та анкетування,
тренінгові заняття. У більшості шкільних психологів розроблена система
діагностичних та корекційних заходів для п'ятикласників з низьким рівнем
адаптації.
6. З’ясовано головні напрями співробітництва психологічної
служби з педагогами і батьками, а саме: вироблення єдиної навчально
виховної траєкторії, обговорення результатів психодіагностики, проведення
психолого-педагогічної просвіти серед батьків.
7. Дослідження показало досить високий рівень довіри педагогів до
шкільних психологів у питаннях співпраці  під час адаптації школярів до
навчання у середній школі.
8. Одним з найбільш проблемних моментів адаптаційного періоду є,
на думку педагогів, недостатній розвиток організованості, уважності
школярів.
9. Майже двом третинам шкільних психологів доводилося часто
вирішувати проблеми шкільної тривожності п'ятикласників. Найчастіше учні
5-х класів переживають страх у ситуаціях саморозкриття, демонстрації
власних можливостей, перевірки їхніх знань, страх не відповідати вимогам
оточуючих.
10.  За результатами опитування шкільних психологів, система
психологічного супроводу учнів 5-х класів є частково ефективною.
11. Основними труднощами, з якими стикалися педагоги
п'ятикласників, за результатами опитування, були:  формування позитивного
ставлення кожного учня до себе, своїх можливостей; згуртування класу;
залучення батьків до співпраці; вироблення єдиної системи обґрунтованих
вимог педагогів до учнів.



5. Рекомендації за результатами проведеного дослідження

Результати дослідження дають можливість сформулювати практичні
рекомендації учителям загальноосвітніх навчальних закладів, шкільним
психологам.
Рекомендації класним керівникам 5-х класів:
1. Спрямовувати свої зусилля на формування позитивного
ставлення кожного учня до себе, своїх можливостей засвоєння учнями норм
взаємин із однокласниками і педагогами.
2. Створювати для учнів ситуації вибору й відповідальності.
3. Співпрацювати з шкільними психологами з метою вирішення
питань формування класного колективу та виявлення особливостей
психічного стану школярів.
4. Застосовувати різні види, форми та стратегії для залучення до
співпраці батьків: анкетування, індивідуальні консультації, відкриті уроки,
тематичні лекторії, родинний клуб та інше. Обговорювати взаємні очікування
для вироблення однакових поглядів на процес розвитку, виховання та
навчання учнів.
Рекомендації шкільним психологам:
1. Проводити психолого-педагогічне обстеження учнів 4-х класів з
метою визначення адаптаційного потенціалу учнів, попередження шкільної
дезадаптації.
2. Проводити аналіз функціонування системи психологічного
супроводу з метою визначення причин її неефективності.
3. Сприяти формуванню в учнів позитивної «Я-концепції», уміння
оцінювати себе, усвідомлювати власні можливості,.
 



Рекомендації вчителям початкової школи:
1. Зосереджувати свої зусилля на формуванні у школярів
адекватних форм поведінки в нових ситуаціях, а також вмінь і навичок,
необхідних для успішної адаптації, а саме: установлювати міжособистісні
стосунки, адекватно оцінювати свої можливості, самостійно розв'язувати
конфлікти мирним шляхом, самоконтролю і самооцінки.
2. Підтримувати методичну співпрацю з учителями середніх класів
основної школи.

Рекомендації вчителям основної школи:
1. Підтримувати зв'язки з учителями початкових класів та
вчителями-предметниками з метою взаємодопомоги в роботі.
2. Узгодити наступність у вимогах початкової та основної школи;
виробити разом з колегами єдині уніфіковані вимоги до учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар