Урок з народознавчим аспектом

                                      Урок української мови
        у 7 класі
«Систематизація та узагальнення знань з теми«Прислівник»


  
Вчитель
  Антонюк Ганна Михайлівна


Мета: удосконалити вміння та навички учнів знаходити прислівники в реченні, відрізняючи їх від омонімічних частин мови, правильно наголошувати прислівники, утворювати ступені порівняння, закріпити знання школярів з правопису прислівників; поширювати знання народних традицій; розвивати інтерес до духовної спадщини народу.
Тип уроку: урок – народознавчий аспект з елементами гри.
Обладнання: символ Масляної; малюнки, на яких зображені розваги; картки із завданнями; аркуші із написами святкових днів Масляничного тижня; таблиця з опорними прислівниками; прислівникове колесо огляду.
Оформлення дошки.
1.   Таблиця «Тиждень – Масляна».
Понеділок – «Зустріч»
Вівторок – «Загравання»
Середа – «Ласуня»
Четвер – «Розгул»
П’ятниця – «Тещині вечори»
Субота – «Невістчині посиденьки»
Неділя – «Прощений день»
2.   Текст
Насамперед із соломи робили опудало Масляної. Довго і старанно працювали над його оздобленням. Потім радісно виносили його на гору, де розпочиналися катання на санях.
3.   Малюнок символа Масляної.
4.   Незакінчені речення, які використовуються під час підведення підсумків уроку.
« Я знаю………………………………….
« Я вмію………………………………….
« Я дізнався………………………………
« Мені було цікаво………………………
« Мені найбільше сподобалося…………


                                  Хід уроку
І. Мотивація діяльності учнів
  Слово вчителя
Добіга зима до краю,
Вже на весну всі чекають,
Та і нам не відставати,
Будем зиму проводжати.
  Наші пращури на межі лютого-березня прощалися із зимою та зустрічали весну святкуванням Масляної. Робили це вони протягом останнього тижня перед Великим постом.
  Масляна – це час веселощів і забав, тому символом є сонечко, яке дуже схоже на млинець (вчитель звертає увагу учнів на малюнок - символ Масляної). Так приязно до нас усміхається, надихаючи нас на працю: цікаву і плідну.
  А ще із соломи робили опудало Масляної. Щоб більше про нього дізнатися, прочитайте текст на дошці.
  Зверніть увагу на виділені слова. Чим схожі вони між собою?
  Насамперед із соломи робили опудало Масляної. Довго і старанно працювали над його оздобленням. Потім радісно виносили на гору, де розпочиналися катання на санях.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда.
-        Яка частина мови відповідає на такі запитання?
-        Що вам відомо ще про цю частину мови?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
( учні записують число, класна робота, тема в зошит).
Вчитель. Сьогодні ми продовжуємо працювати над цією темою.
 Вчитель. Крім того, що ми повторимо все вивчене на попередніх уроках про прислівник та дізнаємося нове, ми ще й ознайомимося із традиціями святкування Масляної, а допоможуть нам у цьому святкові дні тижня, які завітали до нас сьогодні на урок.
( Хлопчик розказує слова понеділка і залишає свою 
«візитівку» на таблиці).
Понеділок. Я – Понеділок, день «Зустріч». Усіх гостей вітаю млинцями та оладками. До речі, першим млинцем у масляничний тиждень прийнято пригощати батьків. А ще в цей день ходять ряджені і напрошуються на гостини.
Вчитель.
-        Діти, а чи хотіли б ви побувати на таких гостинах?
-        А чому б і нам не напроситися на ці гостини?
( Кожен напрошується на гостини до свого сусіда по парті, використовуючи у діалозі прислівники).
Вівторок. Я – Вівторок – «Загравання». Цього дня народ розважається. Серед найпоширеніших моїх ігор – катання на санях. Дуже люблять мене дітлахи.
Вчитель. Пропоную, дивлячись на малюнки і використовуючи опорні прислівники, описати розваги, які відбуваються у цей день.
 Середа. Я – Середа – «Ласуня», найсмачніший день масляничного тижня. У середу у всіх родинах до столу подають вареники з сиром, млинці, оладки, різні пиріжки та сирні запіканки.
Вчитель. А чи вмієте ви уже готувати? Хто може поділитися рецептом? Пропоную послухати один із рецептів масляничного тижня і виписати прислівники. Вказати розряд прислівників.
Спочатку перетерти борошно з маргарином, пізніше додати цукор, соду, молоко. Добре вимісити тісто і відразу покласти у морозильну камеру. Згодом це тісто дістати і потерти терткою на спеціально змащену форму. Зверху викласти заздалегідь підготовлену  сирну масу і випікати. Буде смачно.
Четвер. Я – завзятий четвер – «Розгул». Приношу з собою цілу торбу розваг, веселощів та змагань. Особливо ж я славлюся боями навкулачки.
Вчитель. Ми також проведемо своєрідний бій. Зараз опрацюємо кожен самостійно матеріал підручника на ст. 180-181. Кожен із учасників по черзі називає прислівник, що пишеться через дефіс. Переможе той, хто назве більше.
П’ятниця. Я – П’ятниця – «Тещині вечори».Цього дня за традицією молодята (тобто пара, що недавно одружилася) відвідувала усіх, хто був на весіллі. А найголовнішою подією були відвідини тещі зятем. Для цього теща влаштовувала урочисту вечерю.
Вчитель.
-        Діти, а чи всі ви знаєте, хто такий зять і хто така теща?
Вчитель. В народній творчості з гумором відображено стосунки зятя і тещі. Опрацюємо зараз прислів’я і побачимо, якими ж насправді були ці стосунки. У прислів’я вставити пропущені прислівники і вказати розряд, до якого вони відносяться.
Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.
Субота. Я – Субота – «Невістчині посиденьки».Цього дня молода невістка запрошує до себе на гостину усіх рідних та близьких, частує їх святковим обідом. Обов’язково у цей день дарує на пам’ять свекрусі барвисту хустину.
Вчитель.
- Скажіть, як ми напишемо слово на/пам’ять у такому реченні?
- Наведіть приклади речень, у яких напам'ять буде писатися разом.
- Які ще слова ви знаєте, що в одному випадку пишуться разом, а в іншому – окремо? Від чого це залежить?
Неділя. Ну а я останній день Масляної – «Прощена неділя» або «Цілувальник». Так мене звуть, бо в цей день прийнято просити пробачення у своїх рідних, сусідів та знайомих. Привітавшись, слід поцілувати один одного та сказати: «Пробач мене, будь ласка», почуєш на це: «Бог тебе пробачить».
   Вчитель. А ще в цей день бажали: «Хай не заходить сонце у вашому серці». І я вам від усієї душі цього бажаю. А ще, щоб у вас ніколи не зникало бажання вчитися, досягати своєї мрії, мети.   
- Діти, а як ви думаєте, чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку? Продовжити речення:
«Я знаю………………………….
«Я вмію…………………………
«Я дізнався……………………..       
«Мені було цікаво………………
«Найбільше сподобалося……...
ІV. Домашнє завдання: скласти кросворд, щоб у виділених клітинках вийшло слово прислівник, використовуючи матеріали уроку.
             























Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.

  
Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.



Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.



Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.




Так…..спати, неначе теща постелила.
…….теща зятем звала, а як виросла дочка – за іншого віддала.
…….зять поганий, ……..тещу запрягають.
…….зять за поріг, ……...теща за пиріг.



Немає коментарів:

Дописати коментар